Part på elevhest på Horsens Sportsrideklub.

Det er muligt at skrive sig op til halvpart på en elevhest, når ens underviser vurderer, at man har de færdigheder, der er nødvendige for at varetage opgaven som part.

Ønsker man part og mangler de sidste færdigheder, vil det være anbefalelsesværdigt at melde sig til ridning 2 gange om ugen, for at arbejde mere koncentreret frem mod part.

Færdigheder er bl.a. omgang med hesten i stalden på betryggende vis, at kunne strukturere en ridetime uden underviser, at ride hesten med omtanke for dens styrker og svagheder, at kunne indgå i en vagtplan samt have den fornødne forældreopbakning.

En halvpart inkluderer dressurundervisning om mandagen, som enten foregår som eneundervisning i 20 min eller 2 og 2 sammen i 40 min. Man vælger selv hvilken undervisningsform man foretrækker, og der kan vælges mellem to af elevskolens undervisere.

Derudover har man en springundervisningstime, hvor man rider sammen 2 og 2 i 30 min. Der kan vælges mellem to forskellige undervisere som underviser hhv. onsdag og søndag. Ønsker man at skifte underviser i enten spring eller dressur skal dette varsles med løbende måned plus en måned.

Den dag man ikke springer rider man en friridningstime, så denne kommer til at ligge enten onsdag eller søndag. I friridningstimen planlægger man selv sin ridning under disse forudsætninger. Man må maksimalt ride 60 min i sin friridningstime, heraf min 10 min til at skridte varm og min 10 min afskridtning. Der må maksimalt galoperes 10 min i alt fordelt over min. 2 ilige store intervaller. En gang om måneden må man i sin fritime træne hesten over de bløde blå bomme.Andre aftaler kan indgåes for den enkelte hest, hvis særlige hensyn til denne er nødvendige.

Når man har part indgår man i en turnusordning i weekenderne, hvor man har ca 2 vagter pr. måned. I vagterne skal man passe elevponyerne, fodre dem, muge hos de elevponyer der står i boks og lukke dem ud og ind fra fold. Man modtager oplæring før man står med ansvaret selv.

Udover at indgå i turnusordning forventes man som part at hjælpe til ved arrangementer i klubben såsom stævner og arbejdsdage.